...velkommen...

velkommen til frk pigalopp - en blogg om interiør, håndarbeid og lopper.
jeg er en av dem som ikke kan få nok av kreativitet, second hand og unike ting. jeg setter stor pris på når andre deler sine ideer, gir tips og inspirerer. derfor vil jeg dele mine ideer og tips her i blogglandia...

mandag 30. august 2010

...bestemorblomster i armbåndvariant...


her kommer oppskrift til deg som ønsker å hekle et armbånd... jeg forklarer så godt jeg kan, og er det noe du ikke forstår kan du gjerne ta kontakt. om du er helt ny i hekleverdenen, kan du få en enkel forklaring med denne videoen her. forklaringen er på engelsk, men videoen er veldig hjelpsom. de har også en side med instruksjoner.
det finnes også en dansk side med illustrasjoner...

armbånd med bestemorblomster:
jeg har brukt heklenål nr 3 og tynt bomullsgarn fra stoff og stil.
først hekler du fire luftmasker.

deretter fester du med en kjedemaske i enden av de fire luftmaskene slik at arbeidet danner en liten sirkel...

så hekler du tre staver som alle går igjennom sirkelen. etter tre staver hekler du en luftmaske. tilsammen hekler du 12 staver, eller sagt på en annen måte 4 små firkanter med 3 staver i hver.

når du har heklet de 4 firkantene fester du med en fastmaske i enden slik at du får en sirkel med 4 firkanter... ønsker du å bytte farge på garnet klipper du av tråden og trekker den igjennom den siste løkken.

finn et hull i den ytterste ringkanten og hekle tre stavmasker og en luftmaske. på neste stangmaske bruker du samme hullet som de første stavmaskene. slik som på bildet. altså seks stavmasker i samme hull i den inderste ringen.

slik hekler du hele veien rundt.

til du får dette resultatet. vil du skifte farge klipper du av garnet og trekker det igjennom løkken.

neste runde er lik den forrige bare at nå er det kun i hjørnene du hekler to ganger tre stavmasker. i hullet mellom hekler du kun tre stavmasker...

og ved siste stavmaske trekker du tråden igjennom og får din første av tre ruter som du skal bruke.

når du har heklet tre ruter skal du sette arbeidet sammen. da må du bestemme hvilken farge du ønsker på garnet.

start med å hekle fastmasker på den ene siden til en av rutene. når du kommer til enden så hekler du to fastmasker i hjørnet. finn en ny rute og hekle den fast med den første ruten. husk å hekle to masker i hvert hjørne.

når du har heklet alle tre sammen på den ene siden og kommer til arbeidets ende, skal du hekle deg inn til det første hullet...

her hekler du fire luftmasker som du fester med en fastmaske i det store hullet...

så hekler du det bort til neste hull hvor du hekler fire luftmasker og fester i den ene stavmasken. slik får du to hemper som skal være lukkemekanismen til armbåndet... forsett med å hekle fastmasker til du er kommet rundt til der du startet.

når du skal hekle sammen rutene i midten, hekler du fastmasker igjennom to ruter samtidig. da kan det være lurt å legge dem over hverandre som vist på bildet.

hekle sammen de to siste sidene.

etter du har heklet ferdig må trådene festes og to mindre knapper syes på.

og da har du ett herlig armbånd til deg selv eller noen du holder av.

lykke til og ta kontakt om det skulle være noe!

1 kommentar:

  1. Hei, for en fantastisk blogg du har. Jeg oppdaget bloggen din i dag da jeg søkte etter hekleoppskrifter. Jeg har selv akkurat begynt å blogge, det etter lang inspirasjon av å lese blogger som Kasparas regnbue og huset ved bekken, det er helt klart mine favoritter. Men nå legger jeg til deg også;-)) Morsomt med fru Pigalopp som tittel, det husker jeg fra jeg var liten som et sååå morsomt minne. Kikk gjerne innom min blogg også om du har lyst, legger du igjen en kommentar blir jeg hoppende glad. Ha en fin dag videre. Mvh Wilhelmine.

    SvarSlett

takk for dine ord!