...velkommen...

velkommen til frk pigalopp - en blogg om interiør, håndarbeid og lopper.
jeg er en av dem som ikke kan få nok av kreativitet, second hand og unike ting. jeg setter stor pris på når andre deler sine ideer, gir tips og inspirerer. derfor vil jeg dele mine ideer og tips her i blogglandia...

søndag 6. januar 2013

...kreative fødselsdagsgaver...


i anledning en god venninnes fødselsdag
og hennes økende interesse for symaskinsang,
lagde jeg denne sykofferten til henne.
som jeg er veldig glad for.
derfor tenkte jeg å dele denne enkle DIY/SDS med dere!


DIY/SDS sykoffert
du trenger følgende:
en liten koffert (denne er fra søstrene grene)
kartong eller papp(jeg brukte et tomt lp-cover)
stoff (gjerne gjenbruksstoff)
god lim
papirsaks
stoffsaks
blyant
en stoppenål
hattestrikk (panduro)
ønskelig innhold til sykofferten
(om du ikke har tingene liggende, kan du event kjøpe et sysett og bruke innholdet eller kjøpe løse deler)


det første jeg gjorde var å tegne av lokket på kartongen.
pass på at du klipper innenfor streken
slik at kartongen passer i koffertens bunn og lokk.
så klippet jeg stoffet etter kartongen.
her må du passe på at du klipper stoffet større en kartongen for å kunne brette det inn på baksiden når du limer.


lim fast stoffet og press det godt sammen.
klipp eventuelt bort overflødig stoff.


så kan du lime kartongen i bunnen av sykofferten.
kle kartongen som skal i lokket med stoff og lim godt.


finn frem det ønskelige innholdet og
plasser det slik du ønsker.
her er det bare til å prøve seg frem ü
når du har funnet ut hvor tingene skal være, 
setter du merker med nålen der strikken skal være.


klipp passende stykker strikk og tre igjennom hullene. 
pass på at strikken ikke blir for slakk,
da holdes ikke tingene på plass.
legg gjerne tingen der den skal være og prøv deg frem!


fest strikken på baksiden med en knute
og klipp bort de lengste bitene.


plasser gjenstandene der de skal være
og lim kartongen godt fast i lokket.



så er det bare til å la den tørke
før du eventuelt fyller sykofferten med gjenbruksstoffer!
om du liker decoupage og collager, 
kan du også kle kofferten med inspirerende bilder og lignende. 
kanskje du finner inspirasjon her?

lykke til med å skape din egen eller andres sykoffert ü

4 kommentarer:

  1. Så god ide! Flott gave - kanskje jeg stjeler denne ideen ved rett anledning ;)
    Godt nytt år!
    :)

    SvarSlett
  2. Det var jo en kjempe god ide!! Hadde iallefall jeg blitt veldig glad for å få!! Heldig venninne du har!

    SvarSlett
  3. For en supergod ide! Kjempesøt og inspirerende blogg du har. Følger deg videre jeg :)

    SvarSlett

takk for dine ord!